Co dobrze wiedzieć na temat sklepu internetowego

blog iqariusSklep internetowy

Jeżeli jesteś już właścicielem sklepu internetowego lub zamierzasz nim zostać – przeczytaj użyteczne porady. By nie popaść w konflikt z prawem Twój sklep internetowy powinien publikować następujące informacje:
(ich brak może zostać ukarany grzywną w wysokości określanej przez przepisy).

Przepisy te wciąż się zmieniają. Pamiętaj ten tekst był pisany w roku 2010 dlatego zapoznaj się z treścią  najbardziej aktualnych wpisów w Projekcie IQ-arius.

• Pełna nazwa firmy (jeżeli jest to jednoosobowa działalność gospodarcza – Twoje imię i nazwisko, jeżeli jest to spółka należy podać również wysokość kapitału założycielskiego),
• Pełny adres siedziby firmy,
• kontaktowe numery telefonów i adresy elektroniczne. (czasami przydatne i doceniane przez klientów jest podanie numeru GG, bądź nazwy użytkownika Skype.
• NIP, REGON,
• Jeśli Twój sklep prowadzi sprzedaż wymagającą zezwoleń należy podać  numer zezwolenia wraz z nazwą organu wydającego,
• Regulamin sklepu.

Regulamin Sklepu internetowego.

Zadaniem regulaminu jest ochrona praw zarówno właściciela sklepu  jak i Klienta. Przypominamy, że można wzorować się na innych regulaminach dostępnych w sklepach internetowych z tej samej lub podobnej branży, ale ze względu na prawa autorskie, nie wolno ich kopiować.

Co powinno być w regulaminie:

• Składniki ceny: (netto, brutto, VAT, dodatkowe podatki, cło, akcyza itp.),
• Zasady płatności (forma i czas),
• Koszt, termin i sposób dostawy towaru lub usługi,
• Koszty dodatkowe ponoszone przez Klienta,
• Sposób reklamacji, (miejsce jej składania i czas rozpatrywania),
• Zasady zwrotu towaru lub prawo wypowiedzenia umowy przy sprzedaży usług,
• Terminy, w jakich oferta lub informacja o cenie mają charakter wiążący (minimalny lub maksymalny okres, na jaki umowa może być zawarta)
• Informacja, że wszystkie produkty/usługi, itp. widoczne w naszym serwisie internetowym , nie są ofertą.
• Informacja o przetwarzaniu danych osobowych.

Co to jest oferta?

Prawo mówi wyrażnie, że przyjęta przez klienta oferta zobowiązuje do jej realizacji.
Informacja, że wszystkie produkty/usługi, itp. widoczne w naszym serwisie internetowym , nie są ofertą. (W przeciwnym wypadku może pojawić się problem w momencie zamówienia złożonego przez klienta na towar, którego w danym momencie nie ma w magazynie, ani w hurtowni) Rozumując odwrotnie – to Klient „składa ofertę” poprzez zamówienie, a sklep ją „przyjmuje” (czyli w praktyce realizuje zamówienie) lub odrzuca (jeśli nie jest w stanie podjąć się realizacji). Aczkolwiek najlepiej jest nie dopuszczać do sytuacji, w której na stronie sklepu jest wyszczególniony niedostępny asortyment.

Dane osobowe

Trudno prowadzić sklep internetowy bez gromadzenia i przetwarzania danych. Należy jednak pamiętać, że zbierane dane muszą służyć konkretnym celom i być niezbędne do ich realizacji. Nie można ich przetwarzać bez zgody Klienta i w celu, na jaki klient nie wyraził zgody. (imię, nazwisko, adres – służą do realizacji zawartej umowy, czyli przesłania klientowi zamówionych zakupów, ale już dla pytania o wyznanie, czy orientację seksualną trudno znaleźć uzasadnienie). Aby uzyskać zgodę zainteresowanego najlepiej to zrobić poprzez umieszczenie odpowiedniej informacji w formularzu tworzenia konta w sklepie. Dla Klienta ważna jest opcja wprowadzenia możliwości poprawiania danych, a także cofnięcia zgody na przetwarzanie ich. Jeżeli dane były zebrane przez inną firmę (wraz ze zgodą na udostępnianie), należy potencjalnego lub obecnego klienta poinformować skąd pochodzą.

Reklamacje:

Reklamacje w sklepie internetowym obowiązują na takich samych zasadach, jak w przypadku zwykłego sklepu. Nie wolno wydłużać terminu rozpatrywania reklamacji.
Wady fabryczne – w zależności od towaru – mogą być reklamowane czasami nawet do dwóch lat od dnia zakupu. jeśli wyprzedaż wiąże się z wadami danego towaru (np. uszkodzone pudełka, czy porysowane obudowy), należy to wyraźnie zaznaczyć (w przeciwnym wypadku klient będzie mógł reklamować towar również ze względu na tę wadę).

Prawa Klienta odnośnie zwrotów:

• Klient ma prawo zwrotu towaru w ciągu 10 dni od jego otrzymania (prawo do zwrotu w ciągu 10 dni przysługuje również wtedy, gdy klient wybrał odbiór osobisty), jednak w okresie przedświątecznym warto zwrócić uwagę czy czas ten nie może być wydłużony – np. do 28 dni. Towar musi mieć oryginalne opakowanie i nie nosić śladu użytkowania (ma jednak prawo być sprawdzony).

Wyjątkami  są:

1. Nagrania audio-wideo i programy komputerowe po otwarciu oryginalnego opakowania.
2. Produkty ściśle związane z osobą kupującego (personalizowane, np. suknia szyta na zamówienie, czy kolaż ze zdjęć na okładce albumu).
3. Produkty szybko psujące się.
4. Prasa.
5. Świadczenie usług rozpoczętych, za zgodą konsumenta, przed upływem dziesięciu dni od zawarcia umowy.
6. Umowy dotyczące świadczeń, których cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym.
7. Usługi w zakresie gier i zakładów wzajemnych.

Nie wolno wyznaczać „kary” za zwrot (nazywanej czasem odstępnym, albo potrąceniem. W przypadku dokonanych przez Klienta przedpłat, sprzedawca powinien doliczyć do zwracanej kwoty odsetki ustawowe. Zasadą (od której można odstąpić) jest, że koszty przesyłki (w obie strony) pokrywa kupujący, Do przesyłki powinien być dołączony paragon lub faktura.

Promocje i wysprzedaże:

Obowiązkowo powinien być podany termin obowiązywania promocji i wysprzedaży. Jeśli wyprzedaż wiąże się z wadami danego towaru (np. uszkodzone pudełka, czy porysowane obudowy), należy to wyraźnie zaznaczyć (w przeciwnym wypadku klient będzie mógł reklamować towar również ze względu na tę wadę).

Formy płatności:

Za pobraniem – bardzo popularna w Polsce metoda, mimo, że generuje dodatkowe koszty (ponoszone zazwyczaj przez klientów) – sprzedawca wysyła towar, a klient płaci listonoszowi przy odbiorze przesyłki odpowiednią sumę. Następnie Poczta (czy też kurier) przelewa pieniądze na podane konto lub przynosi na podany adres. Minusem jest czas oczekiwania na zapłatę i dodatkowy koszt (przelewu lub przekazu), ale wielu klientów nie lubi płacić z góry, nawet jeśli muszą dopłacić do przesyłki 4-5 zł, bo boją się oszustwa, tego, że towar nie dotrze do nich, albo będzie inny niż zamówili;

Przelew – to najprostsza i najtańsza metoda płatności. Klient w dowolnym czasie po zamówieniu towaru i otrzymaniu potwierdzenia, przelewa pieniądze ze swojego konta na konto sklepu. Jedynym kosztem jest koszt przelewu i – jeśli klient nie ma dostępu do konta przez Internet – czas potrzebny na dotarcie do banku lub na pocztę, jeśli klient w ogóle nie ma konta. Dla sprzedawcy to najbezpieczniejsza metoda – towar wysyła dopiero po wpłynięciu pieniędzy;

Płatność kartą – metoda szybka i bezpieczna, ale równocześnie generująca koszty po stronie sprzedawcy. Aby móc przyjmować takie płatności, należy podpisać umowę z którąś z firm zajmujących się rozliczeniami płatności kartą kredytową/kartą do płatności przez Internet (np. DotPay, eService, eCard, czy Polcard). Każda z tych firm pobiera od sprzedawcy abonament i prowizję od zrealizowanych transakcji. Jednak przy większych marżach nadal jest to opłacalne, ponieważ coraz więcej osób szuka takiej formy płatności;

Elektroniczne formy platności.  – Przykladem tego może być PayPal –  forma płatności zdobywająca coraz większą popularność. Nie wymaga podawania żadnych danych oprócz adresu mailowego (reszta jest zakodowana w serwisie). Niemniej, ze względu na krótką obecność w Polsce nie jest zbyt często udostępniana przez sklepy 9 szkoda bo jest bardzo wygodna dla obu stron).

Uwaga!!!

Strona ta jest częścią nowego bloga powstającego na bazie wartości archiwalnych przenoszonych z przestarzałego CMS-MAMBO.
Wpisy o podobnej wartości historycznej będą jeszcze przez jakiś czas widoczne na domenie http://iqarius.pl po czym zostaną zintegrowane z nową platformą.

Iqarius Creation Group
marzec 2013


Copyright 2009 – 2014 © Projekt IQ-arius po prostu Strona Ekspercka. Zapraszamy na nasze nowe strony projekt.iqarius.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *